Jouw businessplan op één pagina

Gepubliceerd: 8 november 2019

Menno Commandeur

Operationeel Manager

Bij het starten van een (miljarden) bedrijf, speelt het Business Model Canvas een belangrijke rol. In deze blog lees je alles wat moet je weten over het Business Model Canvas.

Wanneer gebruik je een Business Model Canvas?

Een Business Model Canvas (BMC) gebruik je om ieder (nieuw) idee te toetsen waar een nieuw bedrijf of nieuw product uit zou kunnen ontstaan. In veel gevallen heb je een bepaald beeld van de uitwerking van het idee dat je in je hoofd hebt zitten. Een BMC geeft je houvast om te blijven experimenteren. Alles wat je in de BMC zet is een aanname en deze ga je toetsen bij je doelgroep. Zo schaaf je het idee dat jij in je hoofd hebt zitten steeds verder bij na aanleiding van de feedback van je doelgroep.

Business Model Canvas in het kort

Een Business Model Canvas (BMC) bestaat uit 9 vlakken:

  1. Value Proposition / Waarde propositie:

    Wat voor plek neem jij in de markt in? Welk onderscheidend vermogen heb je? Welke waarde lever jij aan de doelgroep? Kortom: welk probleem los jij op?

  2. Customer Segments / Klantsegmenten

    Welke doelgroepen spreek jij aan met jou idee?

  3. Customer Relationships / Klantrelaties

    Wat voor gevoel wil je dat jouw klanten hebben bij jouw idee/oplossing?

  4. Channels / Kanalen

    Via welke kanalen en wegen is jouw doelgroep te vinden en te bereiken? Waar hangt jouw doelgroep uit?

  5. Key Partners / Belangrijkste partners

    Welke andere spelers zijn er in jouw ecosysteem waar je mee wilt of moet samenwerken om succesvol te zijn?

  6. Key Activities / Kernactiviteiten

    Wat ga jij doen om jouw idee bij de doelgroep bekend te maken als de oplossing voor hun probleem? Focus hierbij alleen op jouw toegevoegde waarde en laat alles wat je uitbesteed buiten beschouwing.

  7. Key Resources / Belangrijkste middelen

    Welke middelen heb jij nodig om je waarde propositie te realiseren? Denk aan geld, mensen, spullen, kennis.

  8. Cost Structure / Kostenstructuur

    Hoe groot moeten jouw financiële middelen zijn om je idee te realiseren? Verdeel ze in initiële kosten en structurele kosten, bijvoorbeeld voor de doorontwikkeling.

  9. 9. Revenu Streams / Inkomstenstromen

    Welke doelgroep gaat wat betalen, via welke frequentie? Kortom: wat gaat jouw waarde propositie opleveren?

Mijn Business Model Canvas is ingevuld, en nu?

Een BMC wordt vaak weggezet als een vereenvoudigde versie van een ondernemingsplan. Daar zit wat in want je hebt met het invullen van een BMC een overzicht gemaakt van hoe je idee er bij staat. Aan sommige van de negen vlakken uit het BMC had je misschien nog niet nagedacht. Door het invullen van een BMC heb je jouw idee in concept verder uitgewerkt. Het belangrijkste moet echter nog komen: je BMC is ingevuld, en nu? Het uitgangspunt moet zijn dat alles wat in je BMC staat een aanname is. Trek de labojas maar aan en ga experimenteren! Probeer iedere statement in je BMC te toetsen: is jouw doelgroep wel bereid te betalen wat jij bij de opbrengsten hebt neergezet? Zit jouw doelgroep wel op de kanalen die jij hebt benoemd? En blijkt er uit gesprekken met jouw doelgroep dat er hele andere partners nodig zijn?

Je bent verliefd op je eerste idee en verliefdheid maakt blind. Door aannames te toetsen leer je de waarheid te zien.

Je zal zien dat je de inhoud van de BMC steeds verder gaat bijschaven. Je oorspronkelijke idee krijgt steeds meer vorm en wie weet heb jij wel die unicorn, of te wel een miljarden bedrijf in handen!

Opmerkingen

Er zijn momenteel nog geen opmerkingen geplaatst onder deze blog.
Wil jij als eerste een bericht achter laten?

Laat een bericht achter
Aantal tekens:0 / 500

Beveiligd met reCAPTCHA.PrivacyVoorwaarden