De 5 belangrijkste online marketing trends voor 2021

Gepubliceerd: 16 december 2020

Bo Webb

Marketing & Communicatie

2021 staat voor de deur en dat betekent dat er binnen veel branches wordt nagedacht over de meest waardevolle kansen die het volgende jaar zal brengen. Ook binnen de online marketing is er veel gebeurd het afgelopen jaar, waarvan een aantal dingen in 2021 zeker zullen blijven doorontwikkelen. In deze blog lees je 5 van de interessantste online marketing ontwikkelingen voor volgend jaar.

Trend 1: Social Media

Social media is al jaren ontzettend waardevol voor bedrijven en dit jaar is er sprake geweest van een enorme groei. Je zal misschien gelijk denken aan de impact van de coronacrisis, maar ook de opkomst van TikTok zorgde dit jaar voor enorme kansen voor veel bedrijven. Het platform zal ongetwijfeld blijven groeien in 2021. Verder zijn mensen veel meer gebruik gaan maken van social media. Er zijn meer accounts bijgekomen, apps worden langer gebruikt en er worden meer bedrijven gezocht via social media dan in 2019. Veel bedrijven lieten hun kans niet schieten en zochten contact met hun doelgroep via de sociale platformen, waar zij dit jaar begonnen met het consistent uploaden van updates, video’s, interviews, behind the scenes of blogs. Verwacht wordt dat veel van deze bedrijven hier zeker mee door zullen gaan in het nieuwe jaar.

Trend 2: Augmented Reality

Voor dagelijkse gebruikers van Facebook, Instagram, Snapchat en nu ook TikTok is AR vrij normaal geworden, misschien hebben sommigen niet eens door dat ze er dagelijks gebruik van maken. De meeste mensen kennen en gebruiken AR als de filters die ze gebruiken voor foto’s en video's. De software herkent het gezicht en plaatst het filter daarop. Steeds meer bedrijven spelen in op deze technologie. Waar AR-advertenties (filters van bedrijven) enkele jaren geleden alleen nog maar bestonden uit simpele filters met een grappig masker dat voor je gezicht verscheen is het nu een hele beleving geworden. Muziek, in beeld springende teksten, minigames en customization moeten ervoor zorgen dat mensen de filters gebruiken en massaal delen. En dat lijkt te werken. Maar AR gaat veel verder dan dat. Winkels beginnen de voordelen van AR ook te ontdekken, zo kan je bij de sites van sommige opticiens een foto uploaden waarmee je kan zien hoe verschillende brillen je staan. Ook kan je bij sommige kledingwinkels, zoals de Bijenkorf, virtueel kleding passen door een foto van jezelf te uploaden. Ikea laat haar klanten virtueel producten in hun huis plaatsen zodat ze kunnen zien hoe het staat. Eén ding is zeker, hier gaan we zeker meer van horen in 2021.

Augmented Reality
Door middel van Augmented Reality kan je zien hoe een product zou staan in je huis.

Trend 3: Integratie van third party software

Zoom, Skype, Teams en zoveel andere video conferencing softwareprogramma’s zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven nu zoveel mensen thuis werken. Een heel goed voorbeeld van hoe snel dingen kunnen veranderen. En waar verandering plaatsvindt liggen ook kansen. Zo kan je tegenwoordig in LinkedIn gemakkelijk een skype call inplannen, bijvoorbeeld voor een sollicitatie- of kennismakingsgesprek of andere zakelijke afspraak. De integratie is vergaand tussen twee platformen en biedt veel interessante nieuwe mogelijkheden. Binnenkort kunnen we zeker gaan verwachten dat meer social media platformen, maar ook apps, gaan samenwerken met bijvoorbeeld video conferencing software.

Trend 4: User Generated Content

UGC bestaat al jaren, maar ontwikkeld zich nog steeds door nieuwe en originele ideeën van bedrijven. Het gaat allang niet alleen meer over het delen van foto’s van mensen die het product hebben gekocht. Bedrijven maken nu templates door gebruik te maken van apps als Instagram en TikTok. Vaak gebeurd dit in combinatie met AR (zie video hieronder). Daarnaast geven bedrijven klanten ook steeds meer vrijheid om het gekochte product op hun eigen manier te laten zien aan de wereld. En wat blijkt? Mensen vinden het veel waardevoller om te zien hoe klanten met het product omgaan en wat hun feedback is dan het beeld dat het bedrijf ervan schetst. Door co-creatie open je de deur naar meer interactie met je doelgroep en een hechtere band met je klanten.

JBL reclame met User Generated Content en Augmented Reality
JBL reclame met UGC en AR.

Trend 5: Variatie in ads

Als je vaak online te vinden bent kom je waarschijnlijk regelmatig advertenties (ads) tegen. Als je als bedrijf wil opvallen is het dus van belang om origineel te zijn en te blijven. Gelukkig bieden de sociale platformen meer dan genoeg opties om op de perfecte manier de boodschap van een bedrijf bij de doelgroep te krijgen. Ook wordt het ieder jaar gemakkelijker om te zien wat social media campagnes voor bereik hebben. De mogelijkheden hierin breiden zich steeds verder uit. Hier zie je een greep uit de verschillende mogelijkheden:

  1. Collecties/IG shopping

    Producten die op de foto advertentie te zien zijn, zijn klikbaar en laten door middel van een kleine pop-up de naam en prijs zien. Klik nog een keer en je wordt naar de webpagina gebracht om het product te kunnen kopen.

  2. Stories

    Bijna alle social media platformen hebben nu stories. Op Snapchat, Instagram en Facebook worden stories het meeste gebruikt en krijgen bedrijven de optie om een verticale advertentie te plaatsen.

  3. Messenger/DM ads

    Facebook maakt het mogelijk te adverteren binnen hun chatapp Messenger. Mensen zien de gesponsorde berichten tussen het overzicht van hun gesprekken en kunnen deze bij interesse openen en reageren. Zo trek je dus makkelijk klanten naar je bedrijf toe.

  4. Snapchat story

    Op Snapchat kan je verhalen bekijken van vrienden, maar ook van bedrijven zoals Buzzfeed, WatchMojo en verschillende beroemdheden. Tussen deze verhalen kunnen bedrijven ook adverteren. Mensen die klikken op deze betaalde verhalen kunnen tot wel 9 foto’s/video’s van het bedrijf zien waarna ze naar de website door kunnen klikken.

Instagram Shopping
De Instagram Shopping feature

Marketing is altijd in beweging. Om de juiste beslissingen te kunnen maken als marketeer is het belangrijk dat je je zo veel mogelijk op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen. We kijken uit naar alle nieuwe dingen die 2021 gaat brengen!

Opmerkingen

  • 14 januari 2021

    Mevrouw Wiggers

    Danku, hier heb ik erg veel aan! Chapeau!

Laat een bericht achter
Aantal tekens:0 / 500

Beveiligd met reCAPTCHA.PrivacyVoorwaarden