4 UX research methoden om een kick-ass website of app te ontwerpen

Gepubliceerd: 6 februari 2020

Jop Bosma

UX/UI Designer

Hoe zorg je ervoor dat je een website of app continue blijft verbeteren op basis van de ervaringen die de bezoekers hebben? Een goede methode die je als UX designer kunt toepassen is user experience research. Voor iedere fase binnen het ontwikkelproces van een product bestaan er verschillende research methoden die het juiste vraagstuk kunnen beantwoorden. In dit artikel vertel ik je vier van de beste methoden om een project de juiste UX kick-start geven.

1. Cardsorting

Bij de start van een nieuw project komen een aantal belangrijke onderwerpen aan bod. Een greep uit deze onderwerpen zijn informatiearchitectuur, navigatiestructuur & user flows. Om inzicht te krijgen in hoe de gebruiker omgaat met informatie, deze informatie structureert en erdoor navigeert kan er gebruik gemaakt worden van de research methode ‘Cardsorting’. Om deze methode uit te voeren is het nodig om een aantal personen uit de doelgroep te laten deelnemen aan een sessie. Alle informatie die het product zal bevatten wordt op post-its geschreven. Ook worden er categorieën bedacht en op de post-its geschreven. Vervolgens wordt de deelnemer gevraagd om de informatie onder te verdelen in de opgestelde categorieën en hierbij de redenen toe te lichten. Het is belangrijk dat de UX designer de achterliggende gedachte van de doelgroep begrijpt om dit toe te passen in het product.

Card Sorting
Card Sorting - bron: experiencex.co.uk

2. Prototyping

Tijdens de ontwerpfase is het belangrijk om vroegtijdig het concept te kunnen testen en valideren. Een van de beste methoden om dit te doen is prototyping. Dit is een prettige en flexibele methode omdat een prototype makkelijk te wijzigen is. Ga je testen en valideren met een ontwikkeld product, dan zal dit vaak lastiger zijn en meer impact hebben. Bekende uitspraken met prototyping zijn: ‘Fail fast, fail often’ en ‘Kill your darlings’. Het is belangrijk om in deze fase een flexibele houding aan te nemen en niet bang te zijn om gemaakte keuzes om te gooien. Prototyping kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Het begint altijd met de vraag welke onderdelen of uitdagingen je wil valideren. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen of er een low-fidelity of een high-fidelity prototype nodig is om de juiste input te vergaren. Een voorbeeld van een low-fidelity prototype is een ‘paper prototype’. Een high-fidelity prototype is een ‘digitaal prototype’ waarbij er al vele details zijn uitgedacht en ontworpen.

Prototyping
Prototyping

3. Usability testing

Wanneer een prototype in de ontwerpfase is afgerond is het van groot belang dat deze getest wordt met gebruikers. Dit wordt gedaan om vroegtijdig problemen vast te stellen, nog voordat het product live gaat. Er zijn verschillende methoden om een prototype te testen, waarvan een van de beste methoden ‘Usability testing’ is. Bij usability testing is het nodig om de doelgroep uit te nodigen voor een sessie. Het is belangrijk om van te voren te bepalen welke onderdelen er getest moeten worden. Op basis daarvan worden er een aantal taken voor de gebruiker opgesteld. De gebruiker wordt gevraagd deze taken uit te voeren met het product. Mocht het van belang zijn dat dit in een bepaalde setting gebeurd dan moet hier rekening mee gehouden worden. Tijdens de test wordt de interactie opgenomen en geobserveerd door de UX designers. Het is van groot belang dat de gebruiker wordt gevraagd om hardop te denken. Op deze manier komt de UX designer achter de achterliggende gedachtes van keuzes die gebruikers maken. Achteraf kan er een gesprek worden gevoerd met de doelgroep om zijn of haar bevindingen te bespreken.

4. Remote usability testing

Tegenwoordig zijn er vele betaalbare tools op de markt die usability testing mogelijk maken, maar dan op afstand. Bij deze methode is het dus niet nodig om de doelgroep naar jouw locatie te halen. De methode wordt dan ook ‘remote usability testing’ genoemd. Verschillende tools kunnen worden geïnstalleerd op prototypes, maar ook op gelanceerde producten. Deze tools kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week data verzamelen welke op ieder moment geanalyseerd kan worden. Deze methode heeft een aantal belangrijke voordelen zoals het besparen van tijd en geld. Toch zijn er ook wat minpunten aan deze methode. Remote usability testing geeft inzichten die minder ‘betrouwbaar’ zijn. Dit komt doordat er vergeleken usability testing niet met de personen gesproken kan worden. Ook is het niet mogelijk om de gedachtegang achter de keuzes die personen maken te analyseren met remote testing. Het is dus aan te raden om remote usability testing samen met usability testing toe te passen bij de ontwikkeling van een digitaal product.

The Create Way

Bij Create gebruiken we verschillende research en ontwikkelmethoden om de juiste en perfecte klantervaring te blijven bieden. Als UX/UI designer werk ik momenteel aan het project TalentZ. Binnen dit project stellen we onze gebruikers centraal in het maken van ontwerpbeslissingen. Dit doen we door prototyping en usability testing toe te passen. Daarnaast analyseren we iedere dag het gebruik van het platform via de tool Hotjar.

Opmerkingen

Er zijn momenteel nog geen opmerkingen geplaatst onder deze blog.
Wil jij als eerste een bericht achter laten?

Laat een bericht achter
Aantal tekens:0 / 500

Beveiligd met reCAPTCHA.PrivacyVoorwaarden